مشکلات صادراتی بزرگترین تولید کننده گل رز خاورمیانه

مشکلات صادراتی بزرگترین تولید کننده گل رز خاورمیانه

در رادیو اقتصاد بررسی شد:

رئیس انجمن گل رز ایران با اشاره به آمار بالای تولید گل رز در ایران گفت: ضایعات بالای گل , نبود پایانه های صادراتی و سامانه حمل و نقل مناسب و نداشتن فناوری به روز از موانع مهم صادرات گل رز ایران است.

مشکلات صادراتی بزرگترین تولید کننده گل رز خاورمیانهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما , آقای مهدی سمنگانی , رئیس انجمن گل رز ایران در گفتگو با رادیو اقتصاد با اشاره به آمار بالای تولید گل رز در ایران گفت: ضایعات ۳۰ درصدی گل , نبود پایانه های صادراتی , سامانه حمل و نقل مناسب و نداشتن فناوری به روز از موانع مهم صادرات گل رز ایران است.

مجری : آمارها می گوید که کشور ما حدود دو درصد سطح تولید گل و گیاه جهان را در اختیار دارد و سالانه حدود سه میلیارد بوته و شاخه گل و گیاه زینتی تولید می کند اما میزان صادرات مان کمتر از ۲۰۰ میلیون شاخه گل است .ما اول یک مقدار آمار تولید را از زبان حضرتعالی بشنویم در مورد گل رز، آنچه که در کشور ما اتفاق می افتد در کدام استان ها بیشترین تولید را داریم و بعد هم بپردازیم به بحث صادرات و مشکلاتی که در روند تولید و صادرات برای گل رز وجود دارد .

رئیس انجمن گل رز ایران : حجم تولید ما قاعدتا در استان هایی که پهنه بیشتری را دارند و اقلیم مناسب تری را دارند , بیشتر است .بیشترین سطح تولید کشت گل رز را در استان فارس داریم و استان تهران ، خراسان رضوی , یزد و بعد استان کهگیلویه و بویراحمد و استان کرمان. سطوح کشت هایدروپونیک ما آنجا هست . گل رز در ایران به دو شکل تولید می شود ، یکی رزهای سنتی و قدیمی هست که در گلخانه های کشت خاکی ، شافی های سرد و یا شافی های نیمه گرم تولید می شود و یکی گلخانه های کشت هایدروپونیک و گلخانه های جدید است آماری که عرض کردم برای گونه های جدید است که اصطلاحا به این ها می گویند گل رز هلندی . اما اگر بخواهیم همان گل رزهای سنتی را در نظر بگیریم در استان مرکزی ، خمین، محلات و در قسمتی از استان خوزستان هم سطح بسیار بزرگی از مزارع گل رز سنتی هم داریم که کماکان تولیدشان را انجام می دهند .

مجری : حجم تولیدات را هم بفرمایید که حالا بگوییم تولید به روش سنتی و به روش هیدروپونیک که شما اشاره کردید می توان گفت که نوعی روش مدرن است که در گلخانه ها و با توجه ویژه به بحث آب و خاک در حال انجام است و عملا خاکی وجود ندارد و مواد آلی را به تولید اختصاص می دهند . حجم تولید را هم بفرمایید که یک نسبتی بگیریم و به صورت کلی هم یک آماری داشته باشیم .

رئیس انجمن گل رز ایران : ما تقریبا حدود ۳۵۰ هکتار گلخانه هایدروپونیک در کشور داریم و حدود بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هکتار هم مزارع کشت غیرهایدروپونیک مان است . اما اختلاف عملکرد این ها خیلی فاحش است یعنی ما در آن ۳۵۰ هکتار در هر متر میانگین برداشت کشوری مان حدود ۹۰ شاخه هست در کشت های هایدروپونیک در سال ، ولیکن در کشت های خاکی مان این عدد به حدود بین ده تا پانزده شاخه می رسد , یعنی عملکرد کشت هایدروپونیک حداقل شش برابر تا هفت برابر بیشتر خواهد بود ولیکن سطوح کشت خاکی ما کماکان بیشتر هست و خیلی از این ها هم با یک سرمای محسوس هم شاید نرسند.

مجری : و در مورد صادرات هم بفرمایید که وضعیت ما به چه صورت است ؟ من آماری که داشتم این است که ما میزان صادراتمان کمتر از ۲۰۰ میلیون شاخه گل هست فکر می کنم آمار من برای سال۱۳۹۹ هست و آمار جدیدتری ندارم اگر شما آمار جدیدتری را دارید بفرمایید و این که به چه کشورهایی صادرات انجام می دهیم ؟

رئیس انجمن گل رز ایران : صادرات در دو سال گذشته که ما کرونا را داشتیم تقریبا نه در ایران ، در تمام دنیا یک مقداری دچار مشکل بود یعنی صادرات انجام نمی شد. اما اگر بخواهیم بحث روال مثلا سال گذشته که کرونا کمتر شده و بازارها بازتر شدند ارتباطات هم بهتر شده است ، بخواهیم بگوییم که چه میزان صادارت داشتیم ، صادرات رسمی که از گمرکات ما انجام شده برای گل رز خیلی کمتر از این عددی هم که شما فرمودید بوده یعنی ما یک چیزی حدود سه میلیون تا چهار میلیون شاخه گل رز صادرات داشتیم اما اتفاقی که افتاده در سه چهار ماه اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است یعنی از زمانی که بازار روسیه روی محصولات کشاورزی اقبال بیشتری نشان داده است و کشورهای واقع در شمال کشور ، خیلی مشتری های بهتری شدند و فکر می کنم که این ظرفیت یک دفعه با سه برابر افزایش روبه رو شده است .

مجری : و به چه کشورهایی ما این صادرات را انجام می دهیم ؟ تجارت گلهای زینتی بخصوص گل رز در دنیا با شیوع ویروس کرونا و به نظر می آید هنوز در دنیا هم به شرایط قبل از کرونا برنگشته است تجارت گل رز ...

رئیس انجمن گل رز ایران : در سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ این حدود نود درصدش ریزش داشت فقط بازارهای لوکال محلی بود که این کار را انجام می داد یعنی فروش در بازارهای محلی خیلی محدود بود برای بازارهای صادراتی اصلا زمینه در هیچ کجای دنیا وجود نداشت ، پایانه های بزرگ دنیا تعطیل شده بودند مزارع بزرگ دنیا تعطیل شده بودند . اوایل امسال میلادی این رونق دارد بر می گردد , نمایشگاهها دارند راه می افتند و مشتری ها دارند خریدشان را انجام می دهند ، سهم ما در دوره جدید به مراتب از دوره قبل بهتر شده است ، مسائلی که در منطقه اتفاق افتاده و درب بازار روسیه را به سمت ایران باز کرده خیلی موثر بوده است. تا الان بهترین و بزرگترین بازار ما بازار ترکمنستان بوده که یک چیزی حدود ۱۲ سال است که تقریبا دارد انحصاری برای ایران می شود ، بازار گرجستان است و این اواخر بازار روسیه است که با وجود این که تازه آمدند ما حجم بسیار خوبی را دارند خرید می کنند ، امارات متحده عربی و قطر را یک مقداری خرید می کند در حجم کم.

مجری : به عراق و کویت هم فکر می کنم خیلی صادرات داشتیم .

رئیس انجمن گل رز ایران : عراق را نمی توانیم آمار رسمی داشته باشیم به شکل رسمی نیست.

مجری : جزو غیررسمی هاست؟

رئیس انجمن گل رز ایران: بله.

مجری : ما در حوزه تولید مشکلاتی را داریم یکی این که ما یک مقدار فاصله داریم با تکنولوژی تولید گل رز که در دنیا استفاده می شود با آنچه که در کشور ما هست. بحث دوم ضایعات بالایی است که ما داریم و بحث سوم هم آن ایراداتی هست که ما در روند صادرات همیشه با آن روبرو بودیم و خیلی کم تلاش کردیم که این ایرادات را بر طرف کنیم ، بسته بندی ما و سیستم حمل و نقل ما و یا عدم یک تشکیلات منسجم صادراتی را ما در حوزه گل رز شاهد هستیم ، از زبان شما بشنویم این موارد آیا مورد تایید است ؟ اگر موارد دیگری هم هست که بنده نتوانستم بیان کنم بفرمایید .

رئیس انجمن گل رز ایران : اگر بخواهیم بحث مشکلات تولید را بگوییم ، یک مقدار عمده ای از آن به عدم همراهی بخش حاکمیت با بخش خصوصی بر می گردد یعنی با وجود این که یک دفعه ما یکسری مصوبات و بخشنامه های خلق الساعه را می بینیم قاعدتا برای بحث توسعه کشت های گلخانه ای نه تنها برای بخش گل رز بلکه برای بقیه قسمت ها هم دچار مشکل می شویم, اما اگر آن را بگذاریم کنار و بگوییم که بخش خصوصی کار خودش را انجام می دهد ، ما تا قبل از افزایش قیمت دلار یعنی تا قبل از سال ۹۶ در بحث انتقال تکنولوژی از دنیا عقب نبودیم و یک تکنولوژی خیلی خوب می توانستیم وارد کنیم و به روز بودیم ، ارقام ما تکنولوژی و بستر های کشت ما خیلی به روز بود اما از زمانی که اختلاف برابری نرخ ارز اتفاق افتاد واقعا ما تکنولوژی جدیدی را نتوانستیم وارد کنیم و تکنولوژی ما برای ۶-۷ سال گذشته دنیا هست و ارقام ما برای ۶-۷ سال گذشته هست و یک مقداری در این بحث عقب هستیم و یک مشکل ساختاری دیگری که ما را اذیت می کند این که ما از اول سیاست کشت های گلخانه ای مان بر مبنای صادرات نبوده و بر مبنای بازار محلی بوده است و مصداقش هم ایجاد مزارع کوچک است یعنی شما فکر کنید گلخانه های سه هزار و چهار هزار و پنج هزار متری این ها مشخص است که سیاست صادراتی پشتش نبوده است، چون شما زمانی که می خواهید صادرات را انجام بدهید باید واحدهای کلان و بزرگتر داشته باشید . این ضعف را هم هیچ وقت سعی نکردیم جبران کنیم ، چون اگر قرار بود جبران کنیم حالا علیرغم این که سرمایه گذاری شده و افراد گلخانه های کوچک و خرد را ایجاد کردند ، باید با ایجاد باراندازها و یا پایانه های صادرات گل این را جبران می کردیم اما متاسفانه تا به امروز کوچکترین قدم عملیاتی در این مورد برداشته نشده است، یعنی شما فکر کنید که ما در ۴ یا ۵ نقطه از کشور که با عنوان پایانه ها باراندازهای صادراتی گل می تواند ظرفیت داشته باشد شما فکر کنید استان تهران ، استان خراسان رضوی ، استان فارس ، استان یزد این ها قاعدتا به خاطر همجواری مرزی و یا فرودگاههای بین المللی و پروازهایی که دارند ,  می توانند ظرفیت جمع آوری گل را داشته باشند اما تا امروز هم متاسفانه به این سمت نرفتیم , حتی در حد بارانداز هم ما چنین سخت افزاری را ایجاد نکردیم , سیستم حمل و نقل ایجاد نکردیم یعنی همه جور سرمایه گذاری برای احداث گلخانه می شود اما برای یک ماشین سردخانه دار این امکانات تا حالا داده نشده تسهیلاتی داده نشده است جالب است بدانید بالغ بر ۷۰ درصد صنعت حمل و نقل گل ایران با جعبه بغل اتوبوس انجام می شود, تابستان و گرما محصولات ما را از بین می برد و زمستان سرما و نتیجه اش می شود ضایعات بین حدود ۲۵ تا ۳۰ درصدی گل .

مجری : من فکر می کردم خیلی ضایعات بیشتر است ، آنچه که من در جستجوها با آن روبرو شده بودم بین ۳۰ تا ۵۰ درصد عنوان شده بود که ضایعاتی بود که در بازار گل و گیاه ما شکل می گیرد .

رئیس انجمن گل رز ایران : مقاصد تولیدی ما متفاوت است تولید کنندگانی که در شهرهای بزرگ تولید می کنند چون بازار محلی شان مصرف کننده دارد ضایعاتشان کمتر می شود مثلا فردی که در اصفهان و شیراز و مشهد است چون خود شهر مصرف دارد این عدد کم می شود اما آن عزیزی که در شهرهای کوچک با جمعیت کمتر تولیدمی کند چون شهرش مصرف کمتری دارد باید برای شهری مثل تهران بفرستد .

مجری : اگر همان آمار ضایعات ۲۰ تا ۳۰ درصدی را هم در نظر بگیریم آمار بالایی است و امیدواریم فکری برای این ضایعات بکنیم , تولید گل جزء صنایعی است که به شدت می تواند هم اشتغال ایجاد کند و هم ارز آوری برای کشور ما داشته باشد و به نوعی باید بگوییم که در اختیار بخش خصوصی است و هیچ نظارتی هم از سمت حاکمیت هیچی که می گویم نسبی است بر روی این صنعت انجام نمی شود .جمع بندی را از زبان شما بشنویم در مورد تولید ، صادرات و مشکلات تا حدودی صحبت کردیم اگر بخواهیم واقعا بیشتر واکاوی کنیم تولید و صادرات گل رز را من فکر می کنم موانع خیلی بیشتری را می توانیم نام ببریم اما بسنده می کنیم به همین مقداری که حضرتعالی عنوان کردید راهکارها را هم بفرمایید آیا واقعا جزء صنایعی است که نیاز است دولت یا حاکمیت حمایت کند از آن و واقعا این حمایت ممکن است تاثیرگذار باشد در حجم تولید و صادرات ما و یا این که نه بخش خصوصی ما باید تحول را در خودش ایجاد کند که این تحول منجر به تحول در تولید و صادرات بشود ؟

رئیس انجمن گل رز ایران: با توجه به پتانسیلی که در کشور داریم ما همین الان قطب تولید گل در خاورمیانه هستیم یعنی ما در منطقه خاورمیانه و حتی جنوب شرق آسیا برای گل رز تولید کننده ای که رقیب ما باشد نداریم ، یعنی جدی ترین رقیب ما می تواند کشور هندوستان باشد که از نظر کیفیت باز هم تولیدات ما چندین برابر کیفیت بیشتری دارد و بازارهای محلی خاورمیانه حتی یک قسمتی از کشورهای عربی و روسیه قطعا خواستار تولیدات ایران هستند.

مجری : من در مورد رقبا ترکیه را هم شنیده بودم که گفته می شد با برنامه ریزی هایی که دارد به نظر می آید یک آینده درخشانی را برای خودش متصور شده در تولید گلهای زینتی ، گویا شرکت های هلندی آنجا مشغول به فعالیت شدند ولی بله ما گلی که داریم تولید می کنیم من فکر می کنم بازار برای آن وجود دارد اگر بتوانیم مسیر صادرات را هموارتر کنیم.

رئیس انجمن گل رز ایران : نه ترکیه می تواند مصرف کننده باشد ، گل رز یک مقداری با گیاهان آپارتمانی تفاوت دارد و آن هم بحث اقلیمش هست ، کشور ترکیه مناطق مدیترانه ای اش مثل آنتالیا برای تولید محصولات گلخانه ای مثل سبزی و صیفی می تواند مفید باشد اما برای گل رز نمی تواند مفید باشد . اقلیم گرم و خشک ایران یک جور مزیت برای ما حساب شده و رقیب ما در منطقه الان کشور ارمنستان است که آن هم بخاطر سطح پایین دانشی که داشتند فعلا نمی توانند با ما رقابتی را داشته باشند ، اما اگر ما برای تقویت زیرساخت های صادراتی اقدام نکنیم , قطعا این ها می تواند به بازارهای ترانزیتی و بازارهای وی اکسپورت ما تبدیل شوند ،همین طور که الان ما شاهد هستیم بعضی از کشورها مثل آذربایجان دارد این کار را می کند یعنی گل ما را می گیرد و به نام خودش این کار را انجام می دهد. باید توجه ویژه به زیرساخت های صادراتی بشود . توسعه کشت های گلخانه ای بدون توسعه زیرساخت های صادراتی قطعا اشتباه خواهد بود .

مجری : ممنون از شما.



مشکلات صادراتی بزرگترین تولید کننده گل رز خاورمیانه | رییس - قطره

مشکلات صادراتی بزرگترین تولید کننده گل رز خاورمیانه | رییس - قطره

بررسی مشکلات صادرات گل و گیاه - HiTajer

بررسی مشکلات صادرات گل و گیاه - HiTajer
مشکلات صادراتی بزرگترین تولید کننده گل رز خاورمیانه | رییس - قطره

دلالان،بازار گل ایرانی را هم پرپر کردند/ مسئولان، فعالان گل و گیاه را در ...

دلالان،بازار گل ایرانی را هم پرپر کردند/ مسئولان، فعالان گل و گیاه را در ...
www.ghatreh.com › news › مشکلات-صادراتی-بزرگ...

اقتصاد ۸میلیون دلاری گلهای صادراتی بوی پژمردگی میدهد| افزایش ...

اقتصاد ۸میلیون دلاری گلهای صادراتی بوی پژمردگی میدهد| افزایش ...
رییس انجمن گل رز ایران با اشاره به آمار بالای تولید گل رز در ایران گفت: ضایعات بالای گل , نبود پایانه های صادر.

[PDF] ﺑﺮرﺳﻲ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺑﺎزار و ﻧﻈﺎم ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﮔﻞ و ﮔﻴﺎﻫﺎن زﻳﻨﺘ - اقتصاد و توسعه کشاورزی

[PDF] ﺑﺮرﺳﻲ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺑﺎزار و ﻧﻈﺎم ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﮔﻞ و ﮔﻴﺎﻫﺎن زﻳﻨﺘ - اقتصاد و توسعه کشاورزی
بررسی مشکلات صادرات گل و گیاه - HiTajer

بررسي مشكلات توليد كنندگان گل و گياه در ايران و ارائه راهكارها

بررسي مشكلات توليد كنندگان گل و گياه در ايران و ارائه راهكارها
hitajer.com › mag › بررسی-مشکلات-صادرات-گل-و-گ...

بسته بندی گل رز برای صادرات - باسکول

بسته بندی گل رز برای صادرات - باسکول
در این گزارش هایتاجر به بررسی مشکلات و معضلات صادرات گل و گیاه از کشور ... ایران بزرگترین تولیدکننده گل محمدی در جهان به شمار می رود و با ...

صادرات گل در ایران و جهان + تجارت گل رز - سولوتیس

صادرات گل در ایران و جهان + تجارت گل رز - سولوتیس
دلالان،بازار گل ایرانی را هم پرپر کردند/ مسئولان، فعالان گل و گیاه را در ...

[PDF] بازاريابي گل رز هلندي در شهرستان اصفهان - علوم آب و خاک

[PDF] بازاريابي گل رز هلندي در شهرستان اصفهان - علوم آب و خاک
khavarestan.ir › بازار-پژمرده-گل-ایرانی-حال-ناخوش-ص...
منبع خبر : iribnews.ir